خبرنگارروستا

استقلال سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور
نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا - ساعت ٢:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٢۳
 

این مصاحبه با دکتررمضانپوررئیس سازمان نظام مهندسی استان مازندران است که می خوانید :

رئیس سازمان نظام مهندسی استان مازندران درگفتگو با پیام ساختمان وتاسیسات خواستار شد :

استقلال سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

همت الله شکری اطاقسرا

سازمان نظام مهمندسی ساختمان در هر استان وظیفه نظارت بر روند ساخت وساز ها را برعهده دارد اما به واقع تاچه اندازه این سازمان توانسته است به وظایف قانونی عمل کند اینکه چرا تاکنون موفق نبوده است با دکتر رمضانپور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران گفتگویی داشته ایم که وی  پاسخگویی سوالالت ما در این زمینه بوده است آنچه می خوانید نظرات این مقام مسئول در شمال کشور است:

توضیحاتی در مورد جایگاه سازمان نظام مهندسی بدهید؟

نظام مهندسی ساختمان کشورمان ساختار پیچیده ای دارد که با هیچ یک از ساختارهای تعریف شده استاندارد جهانی، مطابقت ندارد چرا که نظام مهندسی نه ساختار کاملاً غیردولتی (NGO) دارد و نه ساختار کاملاً دولتی؛ نظام مهندسی یک نهاد وابسته به دولت است و این وابستگی به دولت باعث گردیده تا نتواند به عنوان یک نهاد مستقل، فعالیت های خود را تعریف نماید و به عملکرد نظارتی خود در سطح عالی دست یابد. به عبارتی ساختار نظام مهندسی ساختمان به گونه ای طرح ریزی شده که بدون داشتن هر گونه قدرت نظارتی و توان انتقادی است.

پس سازمان بر چه اساسی تشکیل گردید؟

سازمان نظام مهندسی ساختمان بر شالوده ای که قبل از انقلاب نباشد در قالب دو نظام با عناوین نظام مهندسی ساختمان و تأسیسات و نظام مهندسی معماری و شهرسازی پایه گذاری گردید ولی تا سال 69 که مصادف با زلزله غمبار رودبار ـ منجیل است به طور جدی مورد توجه قرار نگرفت. پس از زلزله مذکور و مشاهده آثار تخریبی و زیان مالی، جانی و روانی و همچنین آثار مدیریت کلان جامعه بحث اجرای ساختمان های مقاوم در برابر زلزله مورد توجه قرار گرفت که متعاقب آن نظامات مهندسی تعریف شد.در سال 78 قانونی با عنوان «قانون نظام مهندسی ساختمان» به تصویب رسید. از مهم ترین مواد این قانون ماده 33 آن است که تدوین و تهیه اصول و قواعد فنی که رعایت آنها در بخش های طراحی ـ محاسبه و اجرا و بهره برداری و نگهداری ساختمان ها به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره دهی مناسب، آسایش و حرفه اقتصادی است را بر عهده مسکن و شهرسازی قرار داده به علاوه تهیه آیین نامه اجرایی آن را نیز برعهده مسکن و شهرسازی کشور گذاشته است.

 نقش سازمان نظام مهندسی در ساخت و سازهای شهری چیست؟

با وجود تمامی معضلات در این خصوص به هر صورت نمی توان اثرات مثبت فعالیت نظام مهندسی را در بالا بردن سطح آموزش عوامل ساخت و ساز شهری و آشنایی مردم به حقوق خود و ترویج ساخت و ساز با کیفیت خوب و سالم و بسیاری مسائل دیگر نادیده گرفت و به طور کلی کنترل در طراحی ها و نظارت ها و اجرای آنها در ساخت و ساز شهری و تلاش برای افزایش سطح کیفی عملیات ساخت و سازهای شهری اعم از طراحی و نظارت و اجرا در تطبیق آنها با مقررات ملی ساختمان می تواند یکی از نقش های مورد نقد و بررسی تشکیلات سازمان در امر ساخت و سازهای شهری باشد.

نظام مهندسی در رابطه با ساخت و سازها از نظر قانون چه اختیاراتی دارد؟

نظام مهندسی می تواند با کنترل بر مسئولیت های مهندسی که در رابطه با ساخت و سازها قرار دارند و اجباراً باید عضو نظام مهندسی باشند، نظارت دقیق داشته باشد و چنانچه خارج از ضوابط تعیین شده و مصوب در ساخت و سازها اقدام گردد مهندسین مسئول آن را مورد پیگرد قانونی قرار دهد و همان گونه براساس ماده 34 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان کلیه کارفرمایان و صاحبان حرفه های مهندسی ساختمان و شهرسازی در حوزه شمول مقررات ملی ساختمان و ضوابط و مقررات شهرسازی مکلف به رعایت این قانون هستند. باید گفت با این قانون حیطه کار نظام مهندسی در رابطه با ساختمان تعریف شده است.

نحوه مقاوم سازی در ساخت و ساز را چگونه ارزیابی می کنید وچه راهکارها ی را پیشنهاد می کنید؟

یکی از راه های کاهش خسارت ناشی از زمین لرزه، مقاوم سازی ساختمان های موجود در کشور می باشد به عبارتی جهت مقاوم سازی یک ساختمان علاوه بر شناخت موقعیت لرزه ای منطقه و وضعیت ساختگاه، شناخت سیستم سازه ای موجود و مشخصات دینامیکی سازه مورد نظر از اهم مسئولیت ها می باشد. بعد از مراحل ذکر شده نسبت به ارزیابی سازه فوق باید اقدام گردد در صورتی که ظرفیت لرزه ای سازه موجود از ظرفیت مورد نیاز کمتر باشد باید طرح مقاوم سازی سیستم فوق الذکر ارائه و اجرا گردد که در راستای تحقق این امر می بایست از دستورالعمل بهسازی لرزه ای ساختمان های موجود در قالب نشریه 360 استفاده نمود.

تعداد اعضای سازمان در استان چند نفر است؟

از سال 1365 عضوگیری شروع شد. کل اعضا ی سازمان 9769 نفر در چهار رشته اصلی ساختمان و رشته های دیگر می باشد که تاکنون 5055 نفر عضو دارای پروانه فعال هستند و 4714 نفر هم فاقد پروانه فعلیت می باشند. از مرداد ماه 1380 بازرسی گاز به سازمان سپرده شدالان هم تعداد بازرسین مهندس بخش گاز 290 نفر است و تعداد پیمانکاران گاز هم 1624 نفر می باشد.

مشکلات ساخت و ساز  استان را درچه چیزی می بینید؟

صنعت ساختمان در استان به دلیل آشفتگی و عدم هماهنگی موجود در کسب رضایت بهره بردار چندان موفق نبوده است؛ علت اساسی عدم موفقیت و نابسامانی های موجود از قبیل: فقدان برنامه ریزی، عدم کنترل مؤثر در اجرا، استفاده نامطلوب از منابع و سرمایه های ملی را باید در عدم شکل گیری سیستم و مدیریت واحد در صنعت ساختمان جستجو کرد. هر چند نقش قانون گذار در عدم تدوین قانون جامع و کامل صنعت ساختمان با هدف تحت کنترل قرار دادن تمام دست اندرکاران و امور مرتبط به این صنعت را نیز نباید نادیده گرفت زیرا عدم جامع نگری در تدوین قانون و عدم پیش بینی یک مکانیزم کنترلی مناسب در اجرا، سبب شد تا گروه های دست اندرکار صنعت ساختمان ناهماهنگ و  منفک از یکدیگر و با کمترین توجه به منافع ملی، در پی حداکثرسازی منافع شخصی باشند. مشکل اساسی دیگر در راستای پیشبرد و ساختار درست ساخت و ساز براساس موازین مقررات ملی ساختمانی وجود کمیسیون ماده 100 شهرداری ها می باشد که کمیسیون مذکور کاملاً در راستای نقض مقررات ملی ساختمان گام برداشته و صرفاً جهت فروش قانون و برخلاف اجرای مقررات ملی ساختمان در امر ساخت و سازها و جهت تأمین منابع مالی شهرداری و در راستای اهداف منفعت طلبانه کارفرمایان می باشد.

کارهای انجام شده در سال های گذشته را بگویید؟

گرچه مقایسه ساختمان های احداثی در سال های اخیر با مسئولیت های نظام مهندسی با ساختمان های قبل از آن نقش مثبتی را برای سازمان ایجاد کرده ولی بسیاری از اهداف تعیین شده از جمله آموزش کارگران و استادکاران ساختمانی و دسته بندی آنها به درجات مهارت فنی در رشته های مختلف که امر بسیار حیاتی و مهمی است و در قانون مصوب سال 84 مدت 10 ساله ای برای آن پیش بینی شده، تا این تاریخ پس از 14 سال سال هنوز محقق نشده است که تحقق این امر یکی از کارهای در حال انجام این سازمان می باشد.

برنامه های سازمان برای  آینده چیست؟

از جمله برنامه های سازمان در آینده می توان به الزام و تأکید بر استانداردهای کلیه مصالح و ادوات مورد مصرف در ساختمان جهت نیل به اهداف پیش بینی شده اشاره نمود. ضمن اینکه بسیاری از اعتبارات عمرانی حتی در بخش ساختمان دور از نظر و نظارت و کنترل سازمان نظام مهندسی اجرا می شود که به نحو مقتضی باید این نقیصه برطرف شود و قانون جاری در جهت توسعه و فراگیری دامنه مسئولیت های نظام مهندسی در این بخش اصلاح شود؛ همچنین آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در امر ساختمان در بخش کارگران ماهر با همکاری سازمان فنی و حرفه ای یکی دیگر از اهداف عالیه سازمان در آینده می باشد.

در خاتمه اگر نقطه نظر یا پیشنهادی دارید بفرمایید؟

برای رفع بحران ها و چالش های پیش روی پیشنهاد می شود که ساختار سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یکی از زیرمجموعه های صنعت ساختمان و عملکرد صرفاً صنفی، به ساختاری راهبردی در صنعت ساختمان تغییر یابد. به عبارتی دیگر سازمان بتواند در آینده جهت پاسخگویی نیازهای کنونی جامعه و انتظاری که از این سازمان می رود به عنوان یک سازمان مستقل با استقلال کامل مبدل گردد چرا که تنها در صورت تحقق چنین استقلالی است که سازمان نظام مهندسی به عنوان یک سازمان غیردولتی خواهد توانست به اهداف خود که هم اعتلای کیفیت ساخت و ساز و هم دفاع از حقوق و جایگاه مهندسی است دست یابد و برای اجرایی کردن پیشنهاد فوق می بایست دوگانگی موجود در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مرتفع شده و با هدف شفافیت مسئولیت ها و ایجاد ابزارهای اجرایی و مکانیزم مناسب کنترل تغییرات و اصلاحات لازم در آن صورت پذیرد.

 

 


 
comment نظرات ()