خبرنگارروستا

زندگی دریک سرپناه
نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا - ساعت ٢:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٢۳
 

این مطلب را پس از سفر سه روز ه همراه بنیادمسکن انقلاب اسلامی به شهرهای کهنوج،منوجان و...تهیه کردم .وقتی این مطلب را می خوانید به داشته هایتان خوب فکر کنید:

 

گزارش خبر نگار  اعزامی پیام ساختمان و تاسیسات از طرح ساماندهی مسکن کپر نشینان ایران

زندگی دریک سرپناه

 

همت اله شکری اطاقسرا

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران، طرح ساماندهی مسکن کپرنشینان را در سال 84 آغاز کرد. کپرنشینان که جمعیت آنها حدود 300 هزار خانوار تخمین زده می شود، قشر محرومی هستند که از امکانات ابتدایی و اولیه هم محروم هستند. این مردم در داخل کپر زندگی می کنند. کپر سبک و مقاوم است. در گرمای شدید تابستان و بهار با پاشیدن قدری آب بر آن خنکای نسیم را در آن حس می کنند. کپر تنها سایبانی است که در مناطق وسیعی از استان های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان از سوی مردم به عنوان محل سکونت مورد استفاده قرار می گیرد.مردم کپر نشین دارای دو یا چند زن و فرزندان بالای 5 نفر هستند که به اتفاق هم در داخل کپر زندگی می کنند. نان و آب مردم کپر نشین در«خرص» و«حب» در گوشه ای از کپر نگهداری می شود. خرص خمره ای است سفالی و مقاوم با دهانه تنگ (حدود 20 سانتی متر) که بیشتر از آن برای نگهداری میوه ای که در سبد غذایی هر جنوبی یافت می شود یعنی خرما استفاده می شود. خرمایی که در خرص نگهداری می شود حتی تا دو سال خراب نمی شود و قابل استفاده است. حب هم کوزه ای از جنس سفالی با دهانه ای گشادتر حدود 30 سانتی متر است که آب آشامیدنی مردم را سالم و خنک در خود نگهداری می کند. حال با این اطلاعات اولیه به اتفاق گروهی انگشت شمار از خبرنگاران به استان هرمزگان و جنوب استان کرمان رفتیم تا با زندگی کپرنشینی بیشتر آشنا شده و از چگونگی اجرای طرح ساماندهی کپرنشینان جنوب استان کرمان، اطلاعات بیشتری کسب کنیم. میزبان این سفر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور بود.

در این سفر دو روزه ابتدا به بخش مرکزی شهرستان محروم قلعه سنج و روستاهای شهرک چلپایی، گنج آباد، ریگ متین، حسین آباد، روستای شهرک امیرالمومنین، محمد آباد، شمس آباد، چاه زنگی، اسلام آباد،  شمس آباد و نور بی بی رفتیم. در روز دوم هم از روستای بخش مرکزی رودبار و روستاهای شهرستان محروم منوجان و کهنوح بازدید داشتیم. از نزدیک داخل کپرها رفتیم. از زندگی کپرنشینی که تا قبل از این هیچ چیزی نمی دانستیم حالا با کوله باری از اطلاعات و غم و اندوه به خاطر فقری که گریبانگیر هموطنان شده است، به تهران بر گشتیم. به قول مهندس جعفری معاون باز سازی مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان اگر بخواهیم زندگی کپرنشینان را حتی با حداقل های زندگی روستایی در دیگر نقاط کشور مقایسه کنیم هم دچار افسردگی شدید خواهیم شد  به همین دلیل باید آنها را با خودشان مقایسه کرد اما چرا به راستی تا کنون این مردم صاحب خانه نشده اند؟

در روستای شهرک امیر المومنین شهرستان قلعه گنج که سه سالی از شهرستان شدن آن می گذرد، یکی از اهالی این روستای محروم به خبرنگار ما گفت: ما نمی توانستیم برای خودمان خانه بسازیم به دلیل اینکه هیچ گونه امکاناتی برای ساخت و ساز نداشتیم. اینجا مصالح ساختمانی وجود ندارد. روستاها با شهر فاصله ای بیش از 150 کیلومتر دارند، به همین دلیل شرکت های ساختمانی حاضر نیستند به اینجا بیایند و برای ما خانه بسازند پس راحت ترین راه ساختن کپر با شاخه های خرماست.

یکی از دختران روستای دیگر که موفق شده بود به دانشگاه راه یابد هم به خبرنگار ما گفت: صدای آه و ناله ما در لا به لای کوه ها گم می شود. ما چهار نفر هستیم که دراین روستا در کنکور قبول شدیم اما فایده ای نداشت چون پدر ما پولی ندارد تا خرج رفتن به دانشگاه شود، پس منصرف شدیم. کمیته امداد هم فقط 100 هزار تومان می دهد که ثمری ندارد.

یکی دیگر از کپرنشینان هم در ارتباط با وضعیت زندگی شان گفت: ما تازه داریم لذت زندگی در چهار دیواری را می چشیم اما نمی دانیم در گرما چکار بکنیم. در این روستاها شما دستشویی و آب آشامیدنی نمی بینید ولی در اولین قدم از اینکه چهار دیواری محکمی را بالای سرمان می بینیم از همه تشکر می کنیم.

بعد از بازدید از کپرها به سراغ مسئولان رفتیم و آنها پاسخگوی سؤالات مان بودند. مهندس علیرضا محمد جعفری معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان در زمینه ضوابط طراحی معماری طرح ساماندهی اسکان کپرنشینان استان کرمان  به خبرنگار ما گفت: کپر، کلبه یا آلونکی سایه بانی است که از کنار هم چیدن و به هم گره زدن نی و برگ های خشک خرما ساخته شده و روکشی از بوریا، حصیر، شاخ و برگ درختانی همچون نخل (لیف خرما) بلوط و نی مرداب می یابد که همه پوشش آن متکی بر دیواره می باشد و گاهی اوقات روی آن پارچه یا نمد نیز می کشند. ظاهر و شکل کپر شبیه به ایگلو (خانه اسکیموها) است، با این تفاوت که کلبه اسکیمو از ورود سرما جلوگیری می کند، اما کپر برای محافظت در برابر گرمای وحشتناک اقلیم گرم و خشک و اقلیم گرم و مرطوب ایران تدارک دیده شده، چرا که پناهگاهی است با سوراخ و روزنه های بی شمار کوچک و بزرگ، که همیشه هوای خنک به واسطه روزن هایش داخل آن جریان دارد.

وی افزود: گستره جغرافیای کپر و کپرنشینان، روستاهای اطراف استان کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و غالباً مکان هایی است که اهالی آن توان مالی و فنی اندکی برای برپایی خانه دارند و به دلیل دسترسی حداقل به امکانات به سرپناهی ساده، ارزان، بومی و محلی اکتفا می کنند.

مهندس جعفری اضافه کرد:کپر در اشکال متنوع و با پلان های دایره (نیم کروی) یا کشیده و شبه بیضی (سیلندری) قابل مشاهده است و سقفی دو شیبه یا منحنی دارد. طول آن معمولاً از 2،5 تا 4 متر، عرض آن 2 تا 3 متر و ارتفاع آن نیز در حدود 2 متر است. برخی مواقع پایه های کپر را تا ارتفاع حدود 1 متر توسط کاه گل یا ملات های پایه سیمانی پوشانده و جداره آن را مستحکم و مقاوم تر می سازند.

وی گفت: از خصوصیات شاخص آن، محافظت در برابر تابش مستقیم نور آفتاب و در نتیجه گرمای طاقت فرسا، نفوذ جریان هوا، سبک و قابل حمل و ارزان بودن، ایجاد سایه روشن زیبا بواسطه نفوذ نوسانی نور از لابلای روزن ها، اجرای کامل توسط مصالح و نیروی انسانی و اجرایی محلی، عدم مقاومت در برابر آتش سوزی و ... است. در مواقع بارندگی سقف آن را با پوشش های نفوذ ناپذیر همچون نایلون می پوشانند.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کرمان تاکید کرد:گاهی از کپر برای اقامت کوتاه یا درازمدت و به عنوان منزل و سکونتگاه موقت یا دائمی استفاده می کنند و گاه تنها برای نشستن و استراحت در پناه سایه آن و حتی زمانی نیز به عنوان مطبخ یا انبار. به این ترتیب فضای داخلی آنها وضعیتی چند عملکردی می یابد که فعالیت های بینابینی زیستی و معیشتی ساکنین را با هم در خود جای می دهد، مثل ایجاد فضایی برای زندگی، پذیرایی، پخت و پز، کار(حصیر بافی و نگهداری دام) و ...لیکن توالت و حمام را در بر نمی گیرد و این فضاها به جایی دورتر منتقل می شوند.

وی افزود:در مجموع کپر خانه ای است که حداقل های یک زندگی روستایی را نیز ندارد و با توجه به کمبود امکانات خدماتی، عملکردی و رفاهی آن، لزوم بازنگری و بهسازی مسکن کپرنشینان به شدت احساس می شود.آنها برای نظافت و حمام نیز از رودخانه یا موتور پمپ استفاده می کنند. زنها و مردها با لباس وارد این مکان ها شده و خود شان را می شویند. چیزی به نام گرمابه عمومی وجود ندارد و شناخته شده نیست. برخی ها حتی بلد نیستند از آفتابه و وسایل نظافتی استفاده کنند.

مهندس جعفری گفت: اسکان کپرنشینان از سال 84 شروع شد. وی با اشاره به عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای  اجرای طرح ساماندهی کپرنشینی در جنوب استان کرمان گفت: یک میلیون تومان به هر واحد کپرنشینان کمک بلاعوض می شود ضمن اینکه وام بانکی با بهره 5 درصدی به مبلغ 5/7 میلیون تومان به کپرنشین داده می شود.

معاون باز سازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرمان گفت: این طرح در 6 شهر آغاز شد در حالی که در سه شهر بنیاد مسکن شعبه داشت. شهرهای مشمول طرح کهنوج، قلعه گنج، منوجان، عنبر آباد، جیرفت و رودبار بوده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 41 هزار و 713 واحد احداث بنا برای کپرنشین شروع شده و 10 هزار واحد بنا احداث و تحویل کپرنشین شده است به گونه ای که الان در کنار کپرها از این خانه ها استفاده می کنند البته این رقم فقط در جنوب استان کرمان است.

وی تاکید کرد: این مهم در حالی صورت گرفت که اگر همکاری مسئولان بانک و دفاتر اسناد رسمی و مردم کپرنشین نبود الان این طرح با موفقیت روبرو نمی شد تا 10 هزار نفر کپرنشین در مسکن اسکان یابند.مهندس جعفری اظهار امیدواری کرد تا دو سال آینده جشن پایان کپرنشینی در استان کرمان بر پا شود.

مهندس شهریاری رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کهنوج هم با اشاره به ویژگی های اقلیمی و شرایط کپرنشینی این شهر گفت: در قبل از انقلاب کهنوج بخشی از جیرفت بود بعد از انقلاب به شهرستان تبدیل شد. تعداد آمار کپرنشین 42 هزار خانوار مربوط به سال 84 بود در صورتی که در این شهرستان مزدوجینی هستند که وام نگرفتند و کپرنشین هستند. کهنوج با بیش از 200 روستا به اندازه کشور هلند و 5 برابر کشور مصر وسعت دارد. در این شهر در گذشته خوانین حکومت داشتند که به تبع آن مردم به دو دسته رعیت و ارباب تقسیم بندی می شدند. این تقسیم بندی اجتماعی هنوز هم در بحث ساخت و ساز مشکلاتی را برای مسئولان شهر ایجاد کرده است.

وی با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه ساخت و ساز مسکن کپرنشینان وجود دارد، گفت: بانک ها در پرداخت یک میلیون تومان وام بلا عوض فقط 500 هزار تومان را می دهند و بقیه را نزد بانک بلوکه می کنند.

روح الله شاکری رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قلعه گنج هم به خبرنگار ما گفت: شهرستان قلعه گنج با وسعت 14200 کیلومتر مربع با دو بخش مرکزی و چاهداروزا و پنج دهستان به نام های سرخ قلعه و مرکزی و چاهداروزا و مارزورمشک که دو فرقه شیعه و سنی با هم زندگی می نمایند. فاصله اولین روستا که پلگی می باشد از توابع دهستان سرخ قلعه و آخرین روستا در نزدیک مرز استان سیستان روستای ناگ در بخش چاهداروزا و دهستان رنگ 270 کیلومتر است. جمعیت شهرستان 80000 نفر می باشد. 13 هزار خانوار کپرنشین بوده که در طرح ساماندهی کپرنشینی از سال 84 تا کنون 10 هزار خانوار با پیشرفت فیزیکی 72 درصد پوشش داده شدند ما بقی در سال جاری ساخته می شود.

مهندس علیزمانی رئیس گروه مطالعات و تحقیقات بازسازی و نوسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم گفت: ساختن مسکن برای کپرنشین مانند حرکت دادن غلطکی است که سال ها یک جا مانده و زنگ زده باشد. در قبل از انقلاب معتقد بودند که هزینه کردن برای کپرنشینان دور ریختن پول در اقیانوس است ولی مطالعات و پژوهش های بعد از انقلاب عکس این ادعا را ثابت کرد.

وی افزود: شناخت دقیق و صریح از منطقه کپرنشین برای انتخاب مسیر حرکت بسیار حائز اهمیت است. مسکن روستایی و مسکن شهری بطور کامل در ساخت و ساز و معماری با هم فرق دارند. نقطه مطلوب این مناطق همان شیوه ای است که الان در حال اجرا است. بنیاد مسکن روستا را به خوبی شناخته و تفاوت مسکن روستایی و شهری را می داند.

 

مهندس مهدیان هم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: «پدیده کپرنشینی بیشتر در بخش هایی از استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان دیده می شود که دلیل آن فقر و محرومیتی است که مردم این مناطق از گذشته های دور با آن دست به گریبان بوده اند.»

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با بیان این مطلب و با اشاره به آمار کپرنشینان در این مناطق، گفت: بیشترین حجم کپرنشینی در استان کرمان قرار دارد و استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. به طوری که در حال حاضر 55 هزار واحد در کرمان بیش از 30 هزار واحد در سیستان و بلوچستان و 10 هزار واحد کپرنشین نیز در استان هرمزگان قرار دارند.

عزیز الله مهدیان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص تعیین تکلیف این تعداد کپرنشینی در سه استان مذکور، افزود: از حدود 100 هزار واحد کپرنشین، حدود 74 هزار واحد تعیین شده اند، به طوری که کار اجرایی 41 هزار واحد در استان کرمان، 23 هزار واحد در سیستان و بلوچستان و 10 هزار واحد در هرمزگان آغاز شده است.

وی با اشاره به سفرهای استانی رئیس جمهوری در دولت نهم، خاطرنشان کرد:  در سال 1384 و در دور نخست سفرهای استانی رئیس جمهوری به کرمان بحث پدیده کپرنشینی مطرح شد و رئیس جمهوری دستور دادکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از محل اعتبارات مسکن روستایی و همچنین یک میلیون تومان کمک بلاعوض به هر واحد کپرنشین از سوی دولت، واحدهای کپرنشین را تبدیل به واحد مسکونی کند.

وی با بیان این که بحث کپرزدایی بنیاد مسکن آنگونه که مطرح می شود، نیست، یاد آور شد: «کپر» واحدی مسکونی است که متناسب با اقلیم گرمسیری منطقه ساخته می شود که مردم می توانند در این واحد ها تابستان های گرم را سپری کنند. اما به طور کلی آسیب پذیری، مقاومت کم در مقابل باد و توفان های شن منطقه و همچنین در سرمای شدید و خشک در زمستان باعث شده که خانوارهایی که در این کپر ها زندگی می کنند با مشکلات فراوانی مواجه باشند.

مهدیان همچنین به وضعیت بد اقتصادی این منطقه گریزی زد و افزود: علاوه بر مشکلاتی که به آن اشاره شد، وضعیت بد اقتصادی مردمی که در این کپر ها زندگی می کنند، باعث شده که آنها توانایی ساخت خانه ای مقاوم را نداشته باشند. بنابراین با توجه به کمک دولت و اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، حدود 29 هزار واحد که کار اجرایی آنها از قبل شروع شده در پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: همچنین ساخت 13 هزار واحدی که در سال جاری آغاز شده، در مهر ماه سال آینده به اتمام خواهد رسید.

وی با اشاره به کاربرد فناوری نوین و صنعتی سازی در مناطق کپری، افزود: حدود یک درصد از ساخت و سازها به شیوه صنعتی صورت گرفته است.

مهدیان با اشاره به توجه ویژه دولت به این مقوله، اظهار کرد: خوشبختانه دولت برای آن دسته از واحدهایی که نیمه تمام بودند، میزان یک میلیون تومان دیگر کمک بلاعوض اختصاص داد تا به ازای هر واحد دو میلیون تومان کمک بلا عوض پرداخت شود. از آنجا که تسهیلات ارائه شده در سال های قبل 50 میلیون ریالی، 65 میلیون ریالی و 68 میلیون ریالی بوده، دولت مصوبه ای را به اجرا درآورد که بر اساس آن تمام واحدهایی که زیر 75 میلیون، وام گرفته اند بتوانند ما به التفاوت را دریافت کنند تا واحدهای نیمه تمام هر چه سریع تر به اتمام برسند.

وی در خصوص کل اعتبارات طرح کپرزدایی در سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، گفت: حدود 350 میلیارد تومان تسهیلات به این طرح اختصاص یافته که حدود 220میلیارد تومان (62 درصد) جذب شده که مابقی نیز در دست اقدام است.

وی خاطر نشان کرد: با اقدامات صورت گرفته و برنامه های بنیاد مسکن در این باره، پیش بینی می شود تا دو سال آینده پرونده کپرنشینی در کشور بسته خواهد شد.

با توجه به اینکه مسکن تبعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هم با خود دارد جا دارد مسئولان پاسخ دهند که با تغییر رویکرد زندگی کپرنشینان به مسایل دیگر هم اندیشیده اند؟! ساخت فقط یک چهار دیواری کفایت می کند؟ پس مشکلات بهداشتی، آب، برق و دیگر مسایل را چه ارگانی باید مرتفع کند؟ آیا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متصدی این امور در روستا ما است؟!

 

 


 
comment نظرات ()
 
استقلال سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور
نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا - ساعت ٢:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٢۳
 

این مصاحبه با دکتررمضانپوررئیس سازمان نظام مهندسی استان مازندران است که می خوانید :

رئیس سازمان نظام مهندسی استان مازندران درگفتگو با پیام ساختمان وتاسیسات خواستار شد :

استقلال سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

همت الله شکری اطاقسرا

سازمان نظام مهمندسی ساختمان در هر استان وظیفه نظارت بر روند ساخت وساز ها را برعهده دارد اما به واقع تاچه اندازه این سازمان توانسته است به وظایف قانونی عمل کند اینکه چرا تاکنون موفق نبوده است با دکتر رمضانپور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران گفتگویی داشته ایم که وی  پاسخگویی سوالالت ما در این زمینه بوده است آنچه می خوانید نظرات این مقام مسئول در شمال کشور است:

توضیحاتی در مورد جایگاه سازمان نظام مهندسی بدهید؟

نظام مهندسی ساختمان کشورمان ساختار پیچیده ای دارد که با هیچ یک از ساختارهای تعریف شده استاندارد جهانی، مطابقت ندارد چرا که نظام مهندسی نه ساختار کاملاً غیردولتی (NGO) دارد و نه ساختار کاملاً دولتی؛ نظام مهندسی یک نهاد وابسته به دولت است و این وابستگی به دولت باعث گردیده تا نتواند به عنوان یک نهاد مستقل، فعالیت های خود را تعریف نماید و به عملکرد نظارتی خود در سطح عالی دست یابد. به عبارتی ساختار نظام مهندسی ساختمان به گونه ای طرح ریزی شده که بدون داشتن هر گونه قدرت نظارتی و توان انتقادی است.

پس سازمان بر چه اساسی تشکیل گردید؟

سازمان نظام مهندسی ساختمان بر شالوده ای که قبل از انقلاب نباشد در قالب دو نظام با عناوین نظام مهندسی ساختمان و تأسیسات و نظام مهندسی معماری و شهرسازی پایه گذاری گردید ولی تا سال 69 که مصادف با زلزله غمبار رودبار ـ منجیل است به طور جدی مورد توجه قرار نگرفت. پس از زلزله مذکور و مشاهده آثار تخریبی و زیان مالی، جانی و روانی و همچنین آثار مدیریت کلان جامعه بحث اجرای ساختمان های مقاوم در برابر زلزله مورد توجه قرار گرفت که متعاقب آن نظامات مهندسی تعریف شد.در سال 78 قانونی با عنوان «قانون نظام مهندسی ساختمان» به تصویب رسید. از مهم ترین مواد این قانون ماده 33 آن است که تدوین و تهیه اصول و قواعد فنی که رعایت آنها در بخش های طراحی ـ محاسبه و اجرا و بهره برداری و نگهداری ساختمان ها به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره دهی مناسب، آسایش و حرفه اقتصادی است را بر عهده مسکن و شهرسازی قرار داده به علاوه تهیه آیین نامه اجرایی آن را نیز برعهده مسکن و شهرسازی کشور گذاشته است.

 نقش سازمان نظام مهندسی در ساخت و سازهای شهری چیست؟

با وجود تمامی معضلات در این خصوص به هر صورت نمی توان اثرات مثبت فعالیت نظام مهندسی را در بالا بردن سطح آموزش عوامل ساخت و ساز شهری و آشنایی مردم به حقوق خود و ترویج ساخت و ساز با کیفیت خوب و سالم و بسیاری مسائل دیگر نادیده گرفت و به طور کلی کنترل در طراحی ها و نظارت ها و اجرای آنها در ساخت و ساز شهری و تلاش برای افزایش سطح کیفی عملیات ساخت و سازهای شهری اعم از طراحی و نظارت و اجرا در تطبیق آنها با مقررات ملی ساختمان می تواند یکی از نقش های مورد نقد و بررسی تشکیلات سازمان در امر ساخت و سازهای شهری باشد.

نظام مهندسی در رابطه با ساخت و سازها از نظر قانون چه اختیاراتی دارد؟

نظام مهندسی می تواند با کنترل بر مسئولیت های مهندسی که در رابطه با ساخت و سازها قرار دارند و اجباراً باید عضو نظام مهندسی باشند، نظارت دقیق داشته باشد و چنانچه خارج از ضوابط تعیین شده و مصوب در ساخت و سازها اقدام گردد مهندسین مسئول آن را مورد پیگرد قانونی قرار دهد و همان گونه براساس ماده 34 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان کلیه کارفرمایان و صاحبان حرفه های مهندسی ساختمان و شهرسازی در حوزه شمول مقررات ملی ساختمان و ضوابط و مقررات شهرسازی مکلف به رعایت این قانون هستند. باید گفت با این قانون حیطه کار نظام مهندسی در رابطه با ساختمان تعریف شده است.

نحوه مقاوم سازی در ساخت و ساز را چگونه ارزیابی می کنید وچه راهکارها ی را پیشنهاد می کنید؟

یکی از راه های کاهش خسارت ناشی از زمین لرزه، مقاوم سازی ساختمان های موجود در کشور می باشد به عبارتی جهت مقاوم سازی یک ساختمان علاوه بر شناخت موقعیت لرزه ای منطقه و وضعیت ساختگاه، شناخت سیستم سازه ای موجود و مشخصات دینامیکی سازه مورد نظر از اهم مسئولیت ها می باشد. بعد از مراحل ذکر شده نسبت به ارزیابی سازه فوق باید اقدام گردد در صورتی که ظرفیت لرزه ای سازه موجود از ظرفیت مورد نیاز کمتر باشد باید طرح مقاوم سازی سیستم فوق الذکر ارائه و اجرا گردد که در راستای تحقق این امر می بایست از دستورالعمل بهسازی لرزه ای ساختمان های موجود در قالب نشریه 360 استفاده نمود.

تعداد اعضای سازمان در استان چند نفر است؟

از سال 1365 عضوگیری شروع شد. کل اعضا ی سازمان 9769 نفر در چهار رشته اصلی ساختمان و رشته های دیگر می باشد که تاکنون 5055 نفر عضو دارای پروانه فعال هستند و 4714 نفر هم فاقد پروانه فعلیت می باشند. از مرداد ماه 1380 بازرسی گاز به سازمان سپرده شدالان هم تعداد بازرسین مهندس بخش گاز 290 نفر است و تعداد پیمانکاران گاز هم 1624 نفر می باشد.

مشکلات ساخت و ساز  استان را درچه چیزی می بینید؟

صنعت ساختمان در استان به دلیل آشفتگی و عدم هماهنگی موجود در کسب رضایت بهره بردار چندان موفق نبوده است؛ علت اساسی عدم موفقیت و نابسامانی های موجود از قبیل: فقدان برنامه ریزی، عدم کنترل مؤثر در اجرا، استفاده نامطلوب از منابع و سرمایه های ملی را باید در عدم شکل گیری سیستم و مدیریت واحد در صنعت ساختمان جستجو کرد. هر چند نقش قانون گذار در عدم تدوین قانون جامع و کامل صنعت ساختمان با هدف تحت کنترل قرار دادن تمام دست اندرکاران و امور مرتبط به این صنعت را نیز نباید نادیده گرفت زیرا عدم جامع نگری در تدوین قانون و عدم پیش بینی یک مکانیزم کنترلی مناسب در اجرا، سبب شد تا گروه های دست اندرکار صنعت ساختمان ناهماهنگ و  منفک از یکدیگر و با کمترین توجه به منافع ملی، در پی حداکثرسازی منافع شخصی باشند. مشکل اساسی دیگر در راستای پیشبرد و ساختار درست ساخت و ساز براساس موازین مقررات ملی ساختمانی وجود کمیسیون ماده 100 شهرداری ها می باشد که کمیسیون مذکور کاملاً در راستای نقض مقررات ملی ساختمان گام برداشته و صرفاً جهت فروش قانون و برخلاف اجرای مقررات ملی ساختمان در امر ساخت و سازها و جهت تأمین منابع مالی شهرداری و در راستای اهداف منفعت طلبانه کارفرمایان می باشد.

کارهای انجام شده در سال های گذشته را بگویید؟

گرچه مقایسه ساختمان های احداثی در سال های اخیر با مسئولیت های نظام مهندسی با ساختمان های قبل از آن نقش مثبتی را برای سازمان ایجاد کرده ولی بسیاری از اهداف تعیین شده از جمله آموزش کارگران و استادکاران ساختمانی و دسته بندی آنها به درجات مهارت فنی در رشته های مختلف که امر بسیار حیاتی و مهمی است و در قانون مصوب سال 84 مدت 10 ساله ای برای آن پیش بینی شده، تا این تاریخ پس از 14 سال سال هنوز محقق نشده است که تحقق این امر یکی از کارهای در حال انجام این سازمان می باشد.

برنامه های سازمان برای  آینده چیست؟

از جمله برنامه های سازمان در آینده می توان به الزام و تأکید بر استانداردهای کلیه مصالح و ادوات مورد مصرف در ساختمان جهت نیل به اهداف پیش بینی شده اشاره نمود. ضمن اینکه بسیاری از اعتبارات عمرانی حتی در بخش ساختمان دور از نظر و نظارت و کنترل سازمان نظام مهندسی اجرا می شود که به نحو مقتضی باید این نقیصه برطرف شود و قانون جاری در جهت توسعه و فراگیری دامنه مسئولیت های نظام مهندسی در این بخش اصلاح شود؛ همچنین آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در امر ساختمان در بخش کارگران ماهر با همکاری سازمان فنی و حرفه ای یکی دیگر از اهداف عالیه سازمان در آینده می باشد.

در خاتمه اگر نقطه نظر یا پیشنهادی دارید بفرمایید؟

برای رفع بحران ها و چالش های پیش روی پیشنهاد می شود که ساختار سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یکی از زیرمجموعه های صنعت ساختمان و عملکرد صرفاً صنفی، به ساختاری راهبردی در صنعت ساختمان تغییر یابد. به عبارتی دیگر سازمان بتواند در آینده جهت پاسخگویی نیازهای کنونی جامعه و انتظاری که از این سازمان می رود به عنوان یک سازمان مستقل با استقلال کامل مبدل گردد چرا که تنها در صورت تحقق چنین استقلالی است که سازمان نظام مهندسی به عنوان یک سازمان غیردولتی خواهد توانست به اهداف خود که هم اعتلای کیفیت ساخت و ساز و هم دفاع از حقوق و جایگاه مهندسی است دست یابد و برای اجرایی کردن پیشنهاد فوق می بایست دوگانگی موجود در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مرتفع شده و با هدف شفافیت مسئولیت ها و ایجاد ابزارهای اجرایی و مکانیزم مناسب کنترل تغییرات و اصلاحات لازم در آن صورت پذیرد.

 

 


 
comment نظرات ()
 
ضرورت های مسکن مهر در اجرا
نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا - ساعت ٢:۳۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٢۳
 

این هم مصاحبه من با رئس سازمان ملی زمین ومسکن کشور است که می خوانید:

مجری مسکن مهر کشور تأکید کرد:

ضرورت های مسکن مهر در اجرا

همت الله شکری اطاقسرا

اجرای هر طرحی در هر مقطعی با ضرورت هایی همراه است که اگر این ضرورت ها رعایت نگردد، طرح با مشکل مواجه می شود. طرح مسکن مهر از جمله طرح های ملی است که در اجرا باید آن را با ضرورت هایش دید و بی توجهی به آنها موجب توقف و یا کندی طرح می شود. مردم، مسئولین و کارشناسان سه ضلع اصلی طرح مسکن مهر هستند. برای اطلاع از وضعیت همکاری اضلاع مسکن مهر با مهندس احمد مهرآبادی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن وزارت مسکن و شهرسازی و مجری مسکن مهر به گفتگو پرداختیم.

قبل از هر چیز بگویید که چطور شد سازمان ملی زمین و مسکن مجری مسکن مهر شد و عملکرد این سازمان در 30 سال پس از انقلاب چگونه بود؟

زمین یک عامل تولید طبیعی و محل سکونت و استقرار فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و سرمایه ملی
انسان هاست.

بهینه سازی بهره گیری از زمین به گونه ای که تضمین کننده کارآیی اقتصادی، عدالت اجتماعی و حفظ محیط زیست گردد، شرط توسعه پایدار جامعه است. از آنجا که این عامل تولید قابل جا به جایی و به این معنی قابل باز تولید نیست، و برای مالکان خصوصی آن ایجاد انحصار و در نتیجه رانت گیری مضر برای توسعه اقتصادی می کند، به علاوه عمران و احداث بسیاری از کاربری ها در آن خصلت اجتماعی دارد، در نتیجه دخالت بخش دولتی در بازار زمین برای عرضه زمین کافی برای کاربری های گوناگون، در مکان و زمان لازم و به بهای مناسب برای فعالان اقتصادی تأمین مسکن و اکثریت جامعه، ضرورت می یابد.

سازمان ملی زمین و مسکن با توجه به مراتب فوق و وظایف ناشی از قوانین و مقررات عام و خاص مورد عمل و با عنایت به تکالیف مقرر در «قانون برنامه چهارم توسعه» و «قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن» و «سیاست های کلی نظام در بخش مسکن» و «سند چشم انداز بیست ساله» فعالیت می نماید.

در حال حاضر این سازمان علاوه بر انجام تکالیف قانونی پیش بینی شده شامل تأمین اراضی مورد نیاز مسکن گروه های هدف و تأمین بخشی از اراضی مورد نیاز خدمات عمومی، اعمال و تثبیت مالکیت دولت برروی اراضی موات و ملی و دولتی در محدوده شهرها و شهرک ها، عهده دار اجرای سیاست ها و فعالیت های مصوب دولت و وزارت مسکن و شهرسازی می باشد.

به عبارتی وظایف این سازمان در چند بخش خلاصه می شود؟

در 5 بخش استیجاری، انبوه سازی مشارکتی، آماده سازی زمین، احداث مساجد و پروژه های ویژه وظایف سازمان گنجانده شده است.

عملکرد شما در این بخش ها چگونه بود؟

سازمان ملی زمین و مسکن طی سی سال گذشته جمعاً 94630 هکتار زمین در مناطق شهری واگذار نموده که 51 درصد آن مسکونی و 49 درصد غیر مسکونی بوده است.به طور متوسط 32 درصد از واگذاری های زمین توسط سازمان ملی زمین و مسکن به لحاظ تعداد واحد مسکونی، به صورت انفرادی و 68 درصد آنها به صورت انبوه سازی اعم از تعاونی و غیره بوده است. این نسبت ها در مورد مساحت اراضی واگذار شده به ترتیب به 55 و 45 درصد می باشد.شاخص متوسط مساحت زمین اختصاص داده شده به یک واحد مسکونی به عنوان شاخص استفاده بهینه از زمین یا میزان بهره وری از زمین طی سی سال گذشته مرتباً رو به کاهش بوده به شکلی که در دهه اول متوسط مساحت زمین اختصاص داده شده به یک واحد مسکونی 255 مترمربع بوده که این رقم در سال های 84 الی 86 به 86 مترمربع کاهش یافته است.در طول سال های بعد از پیروزی انقلاب جمعاً بیش از 1582 هکتار زمین مسکونی به بیش از 103 هزار نفر از اقشار ویژه واگذار شده که سهم خانواده شهدا 40/24 درصد، سهم جانبازان 23/30 درصد و سهم آزادگان 07/31 درصد بوده است.

در تولید مسکن وضعیت و عملکرد را چگونه ارزیابی می کنید؟

در برنامه دوم توسعه جمهوری اسلامی ایران که به سال های 1374 تا 1378 باز می گردد به منظور ترویج ساخت مسکن طبق الگوی مصرف مسکن و الگوسازی برای ساخت مسکن کوچک پیش بینی شده بود که وزارت مسکن و شهرسازی به نمایندگی دولت بستر لازم را جهت احداث مسکن کوچک و ارزان قیمت فراهم نماید که حاصل آن تولید مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی بود. در این راستا در طول برنامه دوم تعداد 76 هزار واحد مسکونی در 25 استان احداث گردید .اما قبل از آن با متذکر شوم که مسکن اجتماعی به واحدهای مسکونی با مساحت کمتر از الگوی مصرف مسکن (به طور متوسط 50 مترمربع) اطلاق می گردد که علاوه بر تأمین بخشی از کمک سود مورد انتظار سیستم بانکی در مرحله واگذاری به متقاضیان، حدود 20 درصد از سرمایه اولیه احداث آن نیز توسط دولت تأمین می گردید. در این راستا نزدیک به 11 هزار واحد مسکونی اجتماعی تولید گردید که با پایان دوره برنامه دوم و تصویب قانون تشویق احداث و عرضه واحدهای مسکونی استیجاری در قالب این قانون ادامه یافت.مسکن حمایتی به واحدهایی با مساحتی معادل الگوی مصرف مسکن (متوسط 75 مترمربع) گفته می شد که حمایت دولت از آن، با پرداخت بخشی از سود تسهیلات بانکی شکل می گرفت.

وضعیت ساخت مسکن استیجاری که منتقدانی هم داشته و دارد، چگونه است؟

در انبوه سازی مشارکتی که از سال 1371 تا 1386 با مشارکت بخش خصوصی از طرق مختلف به اجرا گذاشته شد، جمعاً عملیات ساختمانی 975 پروژه با ظرفیت بیش از 82 هزار واحد مسکونی به اجرا گردید که عملیات ساخت 819 پروژه با گنجایش نزدیک به 60 هزار واحد مسکونی تکمیل شده و عملیات ساخت مابقی نیز ادامه دارد. در این طرح آورده سازمان ملی زمین و مسکن، زمین به علاوه هزینه های طراحی و آورده شریک هزینه های ساخت می باشد.از آنجا که سیستم بانکی به تکالیف قانونی خود عمل ننمود و تنها کمتر از 10 درصد منابع اجرای این طرح را فراهم کرد به منظور تأمین منابع مورد نیاز در مرحله اول از منابع داخلی سازمان ملی زمین و مسکن و در مرحله بعد از منابع بخش خصوصی استفاده گردید. همچنین در اجرای مصوبات سفرهای استانی هیأت محترم دولت تاکنون در 10 استان جمعاً 29 پروژه با ظرفیت 3271 واحد مسکونی تعریف گردیده که عملیات ساختمانی آن در دست اجرا می باشد.طی 30 سال گذشته از زمین تخصیص و واگذار شده برای احداث مسکن به میزان 000/900/2 واحد مسکونی 68 درصد به انبوه سازان اعم از تعاونی و ... و 32 درصد به صورت انفرادی واگذار شده است.

و حالا متصدی مسکن مهر شدید چرا؟

مسئولان در اجرای مسکن مهر با بررسی های کارشناسی این تصمیم را گرفتند. در طرح مسکن مهر حذف قیمت زمین، اصلی ترین هدف بوده و می باشد. در کشور متصدی واگذاری زمین همان طور که گفته شد طبق قانون، سازمان ملی زمین و مسکن است. برای اجرای سریع تر طرح مسکن مهر تصمیم گرفته شد که با مدیریت وزیر مسکن و شهرسازی کارها به سازمان ملی زمین و مسکن داده شود زیرا با واگذاری زمین از سوی این سازمان، سایر مراحل طبق برنامه پیش خواهد رفت. در حال حاضر غیر از کلان شهرها در بقیه شهرهای کشور تا جمعیت شهری 25 هزار نفر زیر مجموعه سازمان ملی زمین و مسکن در طرح مسکن مهر هستند که 70 درصد متقاضیان را تشکیل می دهد.

مسکن مهر به سرانجام می رسد؟

متقاضی، کارشناس و مسئولان سه ضلع این طرح هستند که در صورت همکاری و همراهی یکدیگر این طرح زودتر به نتیجه می رسد ضمن اینکه باید توجه داشت، مقوله مسکن و ساخت و ساز حجم وسیعی که دولت در نظر دارد، دو ساله تمام نمی شود که الان بعد از گذشت دو سال انتظار داشته باشیم مشکل مسکن حل شده و ساخت مسکن مهر تمام شده باشد. مسکن مهر در ابتدای راهش با مشکلاتی همراه بود که در ادامه شناسایی شده و در حال حاضر به طور جدی در صدد رفع آن هستیم. یکی از این مشکلات تعاونی هایی بودند که فقط تشکیل شدند ولی هیچ اقدامی انجام ندادند. اینها موجب دلسردی متقاضیان مسکن مهر شدند. در کنار این افراد تعاونی هایی هم هستند که بسیار فعالند که دولت حمایت همه جانبه ای از آنها دارد. ما تا پایان آبان ماه تعاونی های مسکن مهر دسته اول مهلت داده بودیم و در حال حاضر در حال حذف آنها و ساماندهی اعضای تعاونی های دسته اول در قالب گروه های سه الی چهار نفره و واگذاری زمین به آنها هستیم.

کارشناسان به این شیوه کاری در طرح مسکن مهر هم نقد دارند و معتقدند گروه های سه نفره یا چهار نفره چاره کار نیست زیرا این افراد هم به دلیل ناآشنایی در ساخت و ساز فقط زمین را می گیرند و رهایش می کنند؟

این گونه نخواهد بود. ما بعد از عقد تفاهم نامه و قرارداد با این گروه ها، آنها را به انبوه سازان معرفی کرده و انبوه سازان هستند که خانه های مسکن مهر را می سازند.

خوب، انبوه سازی که برایش صرفه اقتصادی نباشد کار نمی کند و اگر هم کار کند تا جایی که پول باشد می سازد و می رود؟

البته قرار نیست که ما خانه های مسکن مهر را با گران ترین کالاها و بسیار لوکس بسازیم. در طرح مسکن مهر با افرادی که خانه های لوکس می خواهند، کاری نداریم. در این طرح خانه هایی ساخته و تحویل می شود که حداقل ها را مطابق استاندارد داشته باشد ضمن اینکه انبوه سازان با ما قرارداد می بندند و طبق قانون در سه مرحله و در مرحله اول 40 درصد، مرحله دوم 40 درصد و در مرحله پایانی 20 درصد پولشان را می گیرند. سودی که انبوه ساز در این طرح می برد مطابق با قوانین و مقررات جاری در ساخت و ساز کشور است که مکتوب موجود است.

اگر انبوه ساز از کالا بزند، نظارتی وجود دارد؟

انبوه ساز هرگز چنین فکری نمی کند که بخواهد آن را اجرا کند. انبوه سازان اعتبار خود را فدای پول نمی کنند زیرا آنها می خواهند باشند و کار کنند. آن هم در طرح مسکن مهر که ساخت و سازها توسط مجریان دولتی و غیردولتی به شدت کنترل می شود. در حقیقت طرح مسکن مهر فضای دیگری برای اثبات شایستگی های انبوه سازان ایرانی است به همین دلیل هم آنها با شناخت دقیق اوضاع اقتصادی و مسکن کشور برای همکاری با این طرح ملی اعلام آمادگی کردند.

بالاخره در طرح مسکن مهر قرار است هر متقاضی با چه آورده ای صاحب خانه شود؟

متقاضی با آورده بین 8 تا 10 میلیون تومان به نسبت شهری که در آن ساکن است، صاحب خانه می شود.

می توانید دلیل انصراف بعضی از متقاضیان مسکن مهر را به طور شفاف بیان کنید؟

علت انصراف ها یکی توان مالی ضعیف متقاضیان بود که این افراد شناسایی شده و برایشان برنامه داریم. دیگری زمان بر شدن واگذاری زمین و تعلل تعاونی هایی بود که گفته شد.

وضعیت مسکن مهر در کلان شهرها چندان مناسب نیست. شما و شرکت عمران شهرهای جدید به عنوان متولی مسکن مهر در این شهرها تلاش کردید شهرک های اقماری در حاشیه کلان شهرها احداث کرده و متقاضیان را به آنجا ببرید. که در این خصوص چند نکته مهم حائز اهمیت است؛ اول دوری راه، دوم نبودن وسایل حمل و نقل مناسب، سوم فراهم نبودن بستر مناسب زیر ساخت ها و ... که اگر بخواهیم بشماریم زیاد است به راستی کدام مقام مسئولی حاضر به سکونت در این شهرهاست که از متقاضیان می خواهید در شهرهای جدید ساکن شوند؟

من نمی خواهم در کار همکارانم دخالت کنم و پاسخ این سؤال را همکارانم در بخش های دیگر باید بدهند. اما قبول دارم که باید در شهرهای جدید زیر ساخت ها فراهم شود و بعد از فراهم کردن امکانات لازم شهرهای جدید را راه اندازی کنیم تا انگیزه برای سکونت در این شهرها باشد. البته این بستر فراهم است که اگر تعاونی های مسکن مهر در کلان شهرها خواستند زمینی را خریداری کنند این کار را بکنند و در مراحل ساخت و ساز از تسهیلات مسکن مهر استفاده کنند. ضمن اینکه باید تعاونی مسکن ادارات نیز تقویت شوند.

هرچند که آمارهای مسکن مهر هر روز در حال تغییر و تحول است اما تا 20 آذر ماه چه تعداد مسکن مهر آماده تحویل است؟

در طی دو سال گذشته همه تلاش ها برای رفع موانع سر راه مسکن مهر بود الان کارها به سرعت پیش می رود و همان طور که گفتید هر روز آمارها تغییر می کند اما تا این تاریخ 12500 واحد آماده ساخت است و 43961 واحد اسکلت و سقف زدند، 16091 واحد سفت کاری را تمام کردند و 5641 واحد نازک کاری را به پایان رساندند. این آمار غیر از کلان شهرها و شهرهای زیر 25 هزار نفر است که بنیاد مسکن متولی ساخت مسکن مهر آن است.

پیشتازان مسکن مهر کدام استان ها هستند؟

استان های مرکزی، هرمزگان، اردبیل، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، شمالی و قم در این عرصه پیشتاز هستند. البته در بقیه استان ها کارها به طور جدی پیگیری می شود.

اما شما در برخی از استان ها اصلا زمین دولتی ندارید و در طرح مسکن مهر با مشکل زمین مواجه اید؟

در این استان ها با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و اعتبارات مالی ویژه مشکل به زودی مرتفع می گردد اما تلاش در جهت تهاتر با معارض یا مالک است و اگر میسر نشد خرید زمین و تغییر کاربری مد نظر است.

در برخی از شهرها زمین هایی را به برخی نهادها و ارگان ها دادید که بدون هیچ استفاده ای مانده است با این قبیل زمین ها چکار می کنید؟

این ارگان ها طبق دستور رئیس جمهوری موظف به باز گرداندن زمین ها شدند و در کلان شهرها این زمین ها به مسکن مهر اختصاص می یابد.

مسکن مهر چگونه و کی شتاب قابل قبولی خواهد گرفت؟

آن بخش که سهم دولت است بدون لحظه ای درنگ در حال انجام است از سوی دیگر همکاری و پیگیری های متقاضیان نقش مهمی دارد. متأسفانه الان درخصوص فعالیت های مسکن مهر اطلاع رسانی کم است و اگر رسانه ها همکاری کنند و متقاضیان بیایند، مطمئن باشید مسکن مهر امروز با شرایط مسکن مهر پایان سال اصلاً قابل مقایسه نخواهد بود ولی اگر هر کس در خانه بنشیند و اقدامی نکند تلاش های دولت کم اثر خواهد بود.

 


 
comment نظرات ()
 
بازدید دهیار از وبلاگ روستا
نویسنده : همت الله شکری اطاقسرا - ساعت ٢:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٢۳
 

دهیار روستا اطاقسرا پس از بازدید موشکافانه از این وبلاگ مارا از نظرات خویش بهرهمند ساخت .

میر ملنگ طاهری ،مرد زحمتکش روستای اطاقسرای بزرگ که سالهاست به عنوان دهیار در خدمت همولایتی هایش است از این وبلاگ بازدید کرد که این اقدام وی نشان از امیتی است که وی به روستا ومطالب پیرامون آن می دهد . در این وبلاگ من از وضعیت آبندان معروف سیدکلا نوشتم که من وهم محله اهایم تا آنجا که به یاد دارم در ماههای مختلف سال از ان برای بازی استفاده می کردیم این آبندان برای ما عزیز است دهیار روستا پس از بازدی از وبلاگ با خانوادهام تماس گرفت من وقتی مطلع شدم به رسم ادب با اوتماس گرفتم آقای طاهری ضمن ابراز خرسندی از نوشتن این وبلاگ گفت: این آبندان محل جمع آوری آبهای تحت الارضی است که در ماههای کشاورزی وخشکسالی کمک زیادی به مردم اطاقسرا می کند .البته  یکی از اهالی روستا برای خودش سندی ازابندان تهیه کرد که با دوندگی فرائان باطلش کردیم. در هر صورت آبندان مشاع فقط اطاقسراست.


 
comment نظرات ()